مهاجرت به استان کبک

EOI سیستم جدید امتیازبندی کبک

روز گذشته استان کبک جزییات جدیدی در مورد رتبه بندی کارگران ماهر در سیستم Expression of Interest  را منتشر کرد. Expression of Interest کبک در رتبه بندی، سابقه کار در ایالات متحده آمریکا را هم در نظر می گیرد و با این شرایط کبک تنها سیستم  گزینشی در کانادا را راه اندازی کرده که در حال حاضر به سابقه کار در ایالات متحده امتیاز می دهد. کاندیدهای برنامه ی کارگر ماهر کبک (QSWP) که به بانک Expression of Interest جدید پروفایل ارائه کنند در دو دسته قرار می گیرند – یک گروه کاندیدهایی هستند که پیشنهاد کاری معتبر دارند یا در حال حاضر در کبک زندگی می کنند و واجد شرایط معینی هستند و گروه دیگر کاندیدهایی هستند که خارج از استان کبک زندگی می کنند.

طبق مقررات جدیدی که اول آگوست سال ۲۰۱۸ منتشر شد اولین گروه کاندیدهایی هستند که :

  • در استان کبک جاب آفر معتبر داشته باشند؛ یا
  • ساکن استان کبک هستند و هدف اصلی شان کار کردن در کبک است و
  • ویزای کار دارند و مدرک معتبری از یک موسسه ی آموزشی استان کبک دارند؛ یا
  • ویزای کاری دارند که برای ۱۲ ماه آتی یا بیشتر اعتبار داشته باشد، و دارای شش ماه سابقه کار بوده و در حال حاضر به طور تمام وقت مشغول به کار باشند

این گروه اول، بر اساس امتیازاتی که در معیارهای زیر کسب می کنند رتبه بندی می شوند:

  1. سن
  2. مدرک کسب شده در کبک
  3. سابقه کار در کانادا یا آمریکا
  4. سواد زبان فرانسوی
  5. سواد زبان های دیگر
  6. تحصیلات
  7. سواد زبان فرانسوی و تحصیلات همسر

کاندیدهای این گروه برای ترکیبی از قابلیت انتقال مهارت ها که در زیر مشخص شده نیز امتیازات کسب می کنند:

  1. تحصیلات همراه با سواد زبان فرانسوی (خواه سواد فرانسوی خودشان یا همسرشان، امتیاز هر که بالاتر بود)
  2. تحصیلات همراه با سابقه کار در کانادا یا آمریکا و سواد زبان فرانسوی
  3. سابقه کار خارج از کانادا و آمریکا همراه با سواد زبان فرانسوی
  4. ستبقه کار خارج از کانادا همراه با سابقه کار در کانادا و امریکا و سواد زبان فرانسوی

رتبه بندی متقاضیان مهاجرت به کبک که خارج از کانادا هستند

  1. سن
  2. مدرک کسب شده در کبک
  3. سابقه کار در کانادا یا امریکا
  4. شغل و حرفه ای که در کبک مورد نیاز اعلام شده
  5. سواد زبان فرانسوی
  6. سواد زبان های دیگر
  7. تحصیلات
  8. سواد زبان فرانسوی همسر

کاندیدهای این گروه نیز برای ترکیبی از قابلیت انتقال مهارت ها امتیاز کسب می کنند. استان کبک جزییات ساختار امتیازهای معیارها و  ترکیب مهارت های گوناگون را هنوز اعلام نکرده است. طبق این مقررات، وزارت مهاجرت کبک می تواند برای کاندیدهایی که بالاترین امتیاز را دارند و یا بر اساس معیارهای گزینشی یا شرایطی که دارای اولویت شناخته می شود، دعوتنامه ها را برای تقاضا جهت دریافت گواهی انتخاب صادر کند. بازنگری هایی که در قانون مهاجرت کبک اعمال شده به ما می گوید که دعوتنامه ها ممکن است بر اساس معیارهای مرتبط با توانایی فرد خارجی در اسکان و اقامت موفقیت آمیز در کبک، نظیر شغل و حرفه، صادر شوند. سایر معیارها ممکن است شامل منطقه یا مقصد خاصی از کبک، سکونت در کشور یا منطقه ای خاص که به بحران دچار شده و نیازمند کمک های بشردوستانه است و یا وجود اجتماعی از خارجی ها در کبک باشند.

کاندیدهایی که از آنها دعوت به تقاضا جهت CSQ می شود و یک تقاضا ارائه می کنند می بایست بر اساس شبکه ی امتیازدهی QSWP دارای امتیاز کافی باشند. گفتنی است بین این سیستم و سیستم اکسپرس انتری شباهت ها و البته تفاوت هایی وجود دارد.  اکسپرس اینتری سیستمی برای مهاجرت به کانادا است که در سه دسته ی کارگر ماهر فدرال، مشاغل دارای مهارت و تجربه ی کار کانادایی از سراسر جهان بر پایه ی امتیازات و معیارها مهاجر جذب می کند. اکسپرس انتری هر دو هفته یکبار به طور مرتب دعوتنامه صادر می کند و سال گذشته ۸۶۰۰۰ کاندید برای اقامت دائم کاندید تقاضا دادند.  مانند برنامه ی مهاجرت کبک، هر سه کلاس اکسپرس انتری کاندیدها را بر اساس عوامل سرمایه ی انسانی و قابلیت انتقال مهارت ها رتبه بندی می شوند. جاب آفر از شرکتی کانادایی، کاندید استانی بودن، داشتن خواهر یا برادر در کانادا، تحصیل در کانادا یا داشتن سواد زبان فرانسوی هر کدام امتیازهای اضافی محسوب می شود.

امتیازات اضافی برای کاندید استانی بودن، از ۱۵ تا ۶۰۰ متغیر است و روند اخذ اقامت دائم را تسریع می کند. در حال حاضر جزییاتی که استان کبک ارائه کرده در بردارنده ی عوامل اضافی نیست. هرچند، با توجه به تقسیم کاندیدها به دو دسته بر اساس داشتن جاب آفر، تحصیل یا کار در کبک هم می توان گفت این عوامل می توانند روند اخذ اقامت دائم را در این برنامه تسریع کنند. تقسیم کاندیدهای برنامه ی کارگر ماهر کبک به دو دسته می تواند منجر به چیزی شبیه دراوهای مختص برنامه ی اکسپرس انتری شود که محدود به یک گروه از کاندیدها است؛ دو دسته ی اکسپرس عبارت اند از دسته ی مشاغل دارای مهارت فدرال یا کاندیدهای استانی.

بر اساس آنچه تا کنون راجع به سیستم EOI کبک می دانیم یک تفاوت اصلی بین این سیستم و سیستم اکسپرس انتری فدرال وجود دارد و آن شفافیت است. دعوتنامه های اکسپرس انتری بر اساس امتیاز کاندید صادر می شوند در حالیکه نحوه ی صدور دعوتنامه در سیستم EOI کبک را نمی توان به روشنی تشخیص داد.
mohajeranweb.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.